1% dla Mojej Szkoły to program realizowany przez Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła.
Zachęcamy Rodziców do przekazywania środków z 1% podatku dochodowego na rzecz Stowarzyszenia. Pozwala to Szkole ubiegać się o dotację na cele poprawy jakości edukacji , wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne. W 2013 r. za środki uzyskane od
Stowarzyszenia zakupione zostały meble do klas, tablica interaktywna oraz wykładzina dywanowa dla klas pierwszych na łączną kwotę 8842,52
Projekt realizowany w
roku 2012 - 2015
Rządowy
program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania
technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa Szkoła”
składa się z czterech
uzupełniających się komponentów: e-szkoła: zaopatrzenie w niezbędną
infrastrukturę w zakresie TIK, e-uczeń: zapewnienie uczniom dostępu do TIK w
szkole i w domu, e-nauczyciel: rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu
wykorzystania TIK na lekcjach, e-zasoby edukacyjne: (w tym
e-podręcznik): stworzenie publicznych elektronicznych zasobów
edukacyjnych, w tym bezpłatnych e-podręczników.
strona internetowa:
www.cyfrowaszkola.men.gov.pl
regulamin korzystania z komputerów
regulamin wypożyczania laptopów
Projekty realizowane w
roku 2013/2014

„Muuvit
– Ruszaj się z klasą” to międzynarodowy projekt dla szkół, który przez
wirtualną podróż motywuje dzieci do większej aktywności fizycznej i zdrowego
stylu życia, a
nauczycielom umożliwia włączenie do prowadzonych przez siebie zajęć nowych
ciekawych rozwiązań. Uczniowie wszystkich klas pod opieką wychowawców
realizują zadania programowe.
Zasada jest prosta – im więcej czasu spędzą uczniowie aktywnie, tym więcej
ciekawych miejsc zwiedzą. Należy pamiętać, że klasa stanowi drużynę i
każdy pracuje na sukces całej klasy. W naszej szkole do projektu przystąpiły:
1a, 1d, 1e i 2d.

Ogólnopolska
Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może” organizowanej w ramach
Roku Szkoły w Ruchu. Celem akcji jest zdobycie tytułu „Szkoła w Ruchu” nadanej
przez Ministra Edukacji Narodowej a przyznanej szkołom, które podejmą działania
na rzecz aktywności fizycznej w kilkunastu obszarach. Nasi uczniowie realizowali
zadania, o których przeczytać można na naszym
blogu szkolnym
Projekt realizowany w latach
2009-2015
Ideą
akcji "Owoce w szkole" jest promocja zdrowej diety oraz pokazanie
dzieciom, że warzywa, owoce i soki są modne, a zdrowe nawyki to inwestycja w
przyszłość. W ramach programu dzieciom udostępniane będą świeże owoce (jabłka,
gruszki, truskawki), warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewki), soki
owocowe, warzywne oraz owocowo – warzywne. Każde dziecko uczestniczące w
programie otrzyma jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego
i jednego produktu warzywnego. W programie uczestniczą uczniowie klas I - III,
którzy będą brali udział w działaniach
edukacyjnych dotyczących zdrowego stylu życia i odpowiedniej diety, w
której nie może zabraknąć owoców i warzyw. Otrzymują wiedzę oraz owoce i
warzywa bezpłatnie. Program sponsorowany jest przez Agencję Rynku Rolnego z
dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.
Strona internetowa –
www.arr.gov.pl
Prezentacja zdjęć
Projekt realizowany w latach
2009-2015
Celem
programu
"Mleko w szkole" jest kształcenie nawyku picia mleka przez
uczniów, dbałość o zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej oraz edukacja z zakresu
żywienia. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia dzieciom i młodzieży szkolnej
zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii. Każde dziecko ma możliwość codziennego wypicia w szkole 0,25 l mleka świeżego
(pasteryzowanego) o najwyższej jakości. Dostarczane jest ono w higienicznie
zamkniętych kartonikach, jednorazowego użytku. Mleko jest pite przez dzieci w
grupie, na "dużych" przerwach często razem z nauczycielem. Program
jest finansowany z trzech źródeł: dopłat unijnych, dopłat krajowych oraz z
Funduszu Promocji Mleka.
Strona internetowa –
www.arr.gov.pl
prezentacja zdjęć
Projekt realizowany w latach
2010-2015
Celem
programu "5 porcji warzyw, owoców lub
soku" jest uzyskanie trwałej zmiany w nawykach
żywieniowych dzieci przez zwiększenie udziału owoców i warzyw w codziennej
diecie dzieci, na etapie, na którym kształtują się nawyki żywieniowe oraz propagowanie
zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane przez nauczycieli w
szkołach. W programie uczestniczą uczniowie klas I - III. Honorowy Patronat nad programem objęło Ministerstwo Zdrowia
oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, a partnerem merytorycznym jest Instytut
Żywności i Żywienia w Warszawie.
Strona internetowa –
http://www.5porcjiwszkole.pl
Projekt realizowany w latach
2012-2015
Uczniowie klasy trzeciej
brali udział w II edycji programu edukacji antynikotynowej
"Nie pal przy mnie,
proszę" inicjowanym przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z
resortem edukacji. Program adresowany jest do uczniów klas I-III szkoły
podstawowej i ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu
wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w
których inne osoby palą przy nich papierosy.
Projekty realizowane w
roku 2013

Uczniowie
naszej szkoły biorą udział w projekcie współfinansowanym ze środków Unii
Europejskiej - KAPITAŁ W ROZUMIE. Obejmuje on 5 zadań: 1. Droga do kariery
- zajęcia z preorientacji zawodowej; 2. Poznaję, działam, opisuję - zajęcia
wykorzystujące nowe technologie (w tym ICT) do kształcenia kompetencji
kluczowych; 3. Bez języka ani rusz - zajęcia kształcące kompetencje językowe w
zakresie praktycznego posługiwania się językiem obcym; 4. O klasę lepiej -
zajęcia z technik szybkiego uczenia się; 5.
Terapia Biofeedback. Do projektu zakwalifikowanych jest 120 uczniów naszej
szkoły, każdy z nich uczestniczy w zajęciach nr 1 oraz w jednym, dowolnie
wybranym zajęciu nr 2-4 . Do zajęć z terapii Biofeedback kwalifikują dzieci
specjaliści na podstawie orzeczeń lub opinii.
REGULAMIN REKRUTACJI

Projekt „Przedsiębiorcze
dzieci” realizowany jest przez Fundację Rozwoju Świętochłowic dzięki
dofinansowaniu ze środków Narodowego Banku Polskiego w terminie 2 stycznia 2013
r. – 30 czerwca 2013 r. Ma on na celu zbudowanie
modelu
edukacyjnego zwiększającego wiedzę dzieci z dziedziny edukacji finansowej,
ekonomii i przedsiębiorczości, a także wyposażenie jego odbiorców w umiejętności
podejmowania codziennych decyzji finansowych opartych na oszczędności i
racjonalizowaniu wydatków. Celem jest również uświadomienie rodzicom roli jaką
pełnią w procesie edukacji finansowej swoich dzieci. W ramach projektu w klasie
3d zostaną przeprowadzone następujące działania: cykl szkoleń zwiększających
wiedzę i umiejętności dzieci z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości i edukacji
finansowej, konkurs na najlepszy plakat promujący aktywny udział dzieci i
rodziców w edukacji finansowej, stworzenie filmu z przebiegu realizacji
projektu, przedstawiającego proces zwiększania świadomości odbiorców projektu z
zakresu ekonomii i przedsiębiorczości, cykl spotkań z rodzicami uczestników
projektu.
strona internetowa:
http://swietochlowice.org.pl/przedsibiorcze-dzieci.html
Programy i
projekty realizowane w roku 2012
W
ramach programu „Radosna szkoła” został urządzony szkolny plac zabaw. Umożliwia
on młodszym dzieciom podejmowanie aktywności fizycznej w sposób pozwalający
rozładować napięcia emocjonalne i fizyczne, wynikające z możliwego ograniczenia
spontanicznej aktywności w trakcie zajęć prowadzonych w klasach. Szkolny plac
zabaw powinien jest przygotowany do prowadzenia z dziećmi różnych form zajęć
ruchowych (np. pokonywania przeszkód, wspinania, czworakowania, przeskoków,
przeplotów czy zwisów). Jest także wyposażony w różnorodne drabinki, drążki,
ścianki wspinaczkowe, pomosty, zjeżdżalnie, równoważnie, przeplotnie oraz
kolorowe huśtawki. Ważne jest to, ze plac zabaw jest bezpieczny, m.in. poprzez
zastosowanie nowoczesnej, bezpiecznej nawierzchni pod urządzeniami, właściwe
rozmieszczenie sprzętu znajdującego się na placu zabaw oraz przyjazne
zagospodarowanie pozostałego terenu zielenią.
STRONA INTERNETOWA

Edukacja włączająca w kształceniu uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych, z oddziałami
integracyjnymi i integracyjnych to projekt realizowany w ramach
Rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i
przyjazna szkoła" w celu przeciwdziałania agresji i patologii wśród dzieci i
młodzież poprzez sport


Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania gwarancją równego startu uczniów
bytomskich szkół podstawowych to projekt systemowy POKL. W ramach projektu
uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach logopedycznych,
socjoterapeutycznych, dla dzieci z trudnościami w czytani i pisaniu, w tym
uczniów zagrożonych dysleksją oraz dla dzieci uzdolnionych
przyrodniczo, matematycznie i artystycznie.
regulamin
sp51.bytom.pl
Projekt
realizowany w roku
2010
W
ramach programu „Radosna szkoła” nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na
stworzenie szkolnego MIEJSCA ZABAW. Jego zadaniem jest zapewnienie możliwości
organizacji zabaw ruchowych, zgodnie z naturalnymi potrzebami rozwojowymi
dzieci, związanymi z dużą aktywnością fizyczną. Miejsca zabaw zostało wyposażone
w przyrządy pozwalające na zaspokojenie przez dziecko potrzeby ruchu i obejmuje
w szczególności duże, miękkie klocki, miękkie piłki w różnych kolorach i
wielkościach, materace do zabaw, tory przeszkód, elementy lub zestawy
umożliwiające pokonywanie wysokości, a zarazem usprawniające koordynację
wzrokowo – ruchową. Jest wyposażone w sprzęt spełniający funkcje edukacyjne i
usprawniający małą motorykę (układanki czy kąciki tematyczne, zachęcające dzieci
do zabaw i zajęć z rówieśnikami). Po intensywnym ruchu i zabawie każde dziecko
powinno mieć możliwość wyciszenia, relaksu czy indywidualnej pracy. Służy temu
wydzielony obszar sali, w którym znajdą się urządzenia pozwalające na rozwijanie
uzdolnień i zainteresowań (np. plastycznych, konstrukcyjnych), ale jednocześnie
umożliwiające odpoczynek i wyciszenie w dogodnej pozycji (materace, pufy).
Program realizowany w latach
2006-2012
Program
społeczny SZKOŁA BEZ PRZEMOCY ma na celu przeciwdziałanie przemocy w
polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec
przemocy, a także dostarczenie szkołom wsparcia i narzędzi, które zwalczałyby to
zjawisko skutecznie i systemowo. Uczniowie poznali i zobowiązali się do
przestrzegania zasad
Kodeksu „Szkoły bez przemocy". Brali udział w licznych konkursach,
uczyli się kulturalnie kibicować i radzić sobie z emocjami i problemami.
Rozwijaliśmy pasje i uzdolnienia uczniów, organizowaliśmy akcje informacyjne
związane z profilaktyką uzależnień i propagowaliśmy aktywnych sposobów spędzania
czasu wolnego.
STRONA INTERNETOWA
Projekt realizowany w latach
2009-2011
Projekt
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" oparty został na
Teorii Wielorakich Inteligencji
autorstwa Howarda Gardnera. Jest to
wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego,
społecznego, fizycznego i motorycznego uczniów rozpoczynających naukę szkolną
poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
Praca z dziećmi jest prowadzona podczas zajęć
obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych. Nauczyciel współpracuje z
rodzicami/opiekunami dziecka, by projektować sytuacje edukacyjne tak, aby
dziecko miało szansę działać w obszarze swoich mocnych stron.
strona
internetowa - www.pierwszaki.eu
prezentacja multimedialna - REALIZACJA I ETAPU PROJEKTU 2009
prezentacja multimedialna -
REALIZACJA II ETAPU PROJEKTU 2010
prezentacja multimedialna -
REALIZACJA III ETAPU PROJEKTU 2011
Projekt realizowany w latach
2010-2015
Klub Bezpiecznego Puchatka
jest programem edukacyjnym skierowanym do pierwszoklasistów. Poprzez film,
ćwiczenia rysunkowe uczy prawidłowych zachowań w trudnych sytuacjach. Program ma na celu pomóc w
przekazaniu dzieciom niezbędnej wiedzy o tym, jak być bezpiecznym na drodze, w
szkole, w domu i w czasie zabawy.
broszurka informacyjna dla rodziców
strona internetowa -
http://www.bezpiecznypuchatek.pl
Projekt realizowany w latach 2007 -
2009
Szkoła Podstawowa nr 45
została zaproszona przez dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Bytomiu pana
Marcina Popławskiego do udziału w pionierskim na skalę europejską projekcie
WELCOME prowadzonym wspólnie z organizacją edukacyjną Athena
działającą w mieście Birmingham w Wielkiej Brytanii. Projekt został wprowadzony
w związku z napływem do Wielkiej Brytanii imigrantów polskich. Szkoły brytyjskie
postanowiły wspomóc dzieci z polskich rodzin. Wyszły naprzeciw oczekiwaniom
rodziców, chcąc ułatwić nowo przybyłym asymilację w środowisku oraz przyswojenie
języka angielskiego. Uczestnicy projektu to: dzieci polskich imigrantów mówiące prawie wyłącznie po polsku, uczniowie
anglojęzyczni mieszkający w Birmingham ze szkół: Harborne Hill, Paganel, Chad
Vale and St. Georges oraz dzieci w Polsce z SP45 Bytom. Podczas projektu
wykorzystano technikę wideo-konferencji.
Zdjęcie: Marcin Tomalka/AG
Projekt realizowany w latach 2005 - 2008
Młody Znawca
Płazów - projekt organizowany przez Centrum Edukacji Ekologicznej Pałacu Młodzieży
w Katowicach. Celem projektu było: poznanie
różnorodności gatunkowej płazów, środowiska życia, cech charakterystycznych i czynności
życiowych tej grupy zwierząt, sposobów ochrony herpetofauny Górnego Śląska. W
ramach zajęć uczniowie uczestniczyli w warsztatach, spotkaniach z
herpetologiem, wykonywali prace plastyczne i literackie, dokonywali wstępnej
analizy wody określając jej właściwości: barwę, przejrzystość,
zapach. W IV Wojewódzkim Turnieju "Młody
Znawca Płazów", drużyna
naszej szkoły w składzie: A. Koczar, M. Małek, K. Polak, zajęła II miejsce.
ostatnia aktualizacja
30.01.2013